Begroting 2019

Nieuw beleid 2019-2022

Basis op orde

Basis op orde

  1. Digitalisering en harmonisatie informatielandschap
    Digitalisering beïnvloedt ons leven. We communiceren, kopen, leren en delen via internet. Inwoners verwachten dat we mee gaan in deze ontwikkelingen. We garanderen de privacy van gegevens. Digitalisering biedt ons volop mogelijkheden. De data die we verzamelen bieden een schat aan mogelijkheden om patronen mee te herkennen. Daarmee ontwikkelen we preventief beleid. We werken intensief samen met DeSom en de Westfriese gemeenten aan het harmoniseren van het informatielandschap. We verwijzen u verder naar de paragraaf bedrijfsvoering.
  1. Contractbeheer
    De accountant gaf aanbevelingen over ons contractbeheer. Dit is al een tijd lang een punt van zorg. Nieuwe wet- en regelgeving leidt tot hogere eisen aan ons contractbeheer. Goed contractbeheer maakt dat we minder risico’s lopen.
    We willen het contractbeheer professionaliseren. Om dit te realiseren willen we eerst onderzoeken wat hiervoor nodig is. We vragen nu eenmalig geld voor dit onderzoek. Met de resultaten komen we met een vraag voor structureel geld.
  1. Formatie-uitbreiding
    We willen de ondersteuning van het college, directie en organisatie doorontwikkelen. De taken van de ondersteuning nemen toe door uitbreiding van het aantal collegeleden. Ook de organisatie vraagt meer ondersteuning bijvoorbeeld door de inrichting van een servicedesk.
    Ook voor het uitvoeren van het programma Duurzaam Medemblik vragen we u structureel geld. We verwijzen u hiervoor verder naar nummer 53.
  1. Ziekteverzuim
    Het huidige budget voor inhuur bij ziekte gaat uit van een verzuimpercentage van 0,6%. Al een aantal jaar blijkt het werkelijke ziekteverzuim veel hoger te liggen. De komende jaren willen we daarom het budget verhogen naar een meer realistisch niveau van 2,7%.
  1. Generatiepact
    Een aantal jaar geleden startten we het generatiepact. Hiermee wilden we de verjonging in de organisatie stimuleren en dat onze oudere werknemers vitaal en gezond blijven werken.
    De afgelopen jaren dekten we de lasten uit het budget organisatieontwikkeling, deze lopen nog een aantal jaar door.
  1. Gegevensmanagement
    We willen komen tot beleid voor gegevensmanagement. We gebruiken bij het maken van beleid en in onze dienstverlening veel gegevens, die we halen uit onze basisregistraties. We moeten daarbij vertrouwen op betrouwbare gegevens, zodat we de juiste beslissing nemen. Op dit punt is nog veel verbetering en versterking nodig, zeker als we onze gegevens ook willen gebruiken voor datagestuurd werken.
  1. Decos Join
    Decos Join is hét informatiesysteem voor onze dienstverlening. We gebruiken dit systeem als archief, als registratiesysteem voor de post en om (uiteindelijk) zaakgericht te werken. Uit evaluatie blijkt dat we het systeem nog niet optimaal gebruiken. Dit belemmert het bereiken van een gewenst basisniveau van onze dienstverlening. We vragen extra geld om de noodzakelijke ondersteuning en doorontwikkeling mogelijk te maken. Het vergroot de kwaliteit en vindbaarheid van registraties voor de organisatie en de inwoners.
ga terug